Obsah

Pozvánka na koncert "Slyšet Neapol a ... ", úterý 17.9.2019 od 19 hodin, kostel sv.Prokopa

foto Dvě ženy, které sdílejí fascinaci svými nástroji, hudbou, knihami, cestováním a vařením, vytvářejí duo inspirované společným repertoárem pro barokní trojitou harfu a cembalo.

Datum konání: 17. 9. 2019 začátek od 19:00, délka 60 minut

Místo konání: kostel sv.Prokopa, Nezdice

Typ akce: hudba

Organizátor: Obec Nezdice

Doba trvání: 60 minut

Česká společnost Josepha Haydna

a

OÚ Nezdice

vás srdečně zvou

v rámci 27. ročníku festivalu Haydnovy hudební slavnosti

v úterý 17. 9. 2019 od 19:00 hodin

do kostela sv. Prokopa na koncert

SLYŠET NEAPOL A …

Kateřina Ghannudi - barokní harfa, zpěv
Monika Knoblochová – cembalo

foto

Dvě ženy, které sdílejí fascinaci svými nástroji, hudbou, knihami, cestováním a vařením, vytvářejí duo inspirované společným repertoárem pro barokní trojitou harfu a cembalo. Před lety se setkali a bavili se spolu během Monteverdiho vystoupení s českým souborem barokní, od té doby dva hudebníci vystupují často a přikládají velký význam zvukové kultuře a emočním aspektům jejich interpretace.

Pro barokní harfu bylo vytvořeno velmi málo hudby, ale víme, že mnoho harfistů hrálo také jeden z klávesových nástrojů, jako je varhany nebo cembalo, takže si můžeme snadno představit, že přizpůsobili svou hudbu z jednoho nástroje na druhý.

Proto se duo zaměřuje na neapolskou školu - Gian Leonardo dell'Arpa, Giovanni Maria Trabaci, Ascanio Mayone, Girolamo Montesardo, Andrea Falconieri, Scipione Stella ... a stejně tak na Barberiniho Řím - mimo jiné Luigi Rossi, Marco Marazzoli, Orazio Michi dell "Arpa, Giuseppe Giamberti, Girolamo Frescobaldi, Michelangelo Rossi."

Giovanni Maria Trabaci (1575 - 1647) uvádí jako poznámku o svém upraveném díle, že „pokud jsou pro harfu určeny některé kousky, není důvod je nehrát na cembalo, protože cembalo je králem nástrojů“.

 

Program

Anonym
Passacaglia

G. de Macque (1550 - 1614)
Consonanze Stravaganti
G. L. dell'Arpa (1530? – 1602)
Fra quante faccie

G. M. Trabaci (1575 - 1647)
Toccata di durezze e ligature
A. Mayone (1570? – 1627)
Recercar sopra il Canto fermo di Costantio Festa & per sonar all' arpa (1609)
G. M. Trabaci
Ricercar sopra il Tenor de Constantio Festa à 4 (1615)
G. M. Trabaci
Toccata Prima à Quattro

Anonym
O beate Januari
Che bella noeva – lidová z Ligurie
Procidana – lidová z ostrova Procida

G. M. Trabaci
Toccata Quarta, & ultima,à Cinque.

A. Falconieri (1585/1586 – 1656)
Suave melodia e su corrente

● ● ●

G. M. Trabaci
Consonanze Stravaganti (1603)
Toccata Seconda & Ligature per l' Arpa à 4 (1615)
A. Mayone
Toccata Quarta

S. Stella (1558? – 1622)
Partite sopra la Romanesca
G.Montesardo (1580? – 1620?)
L´Allegra
Chi può mirarvi (1612)
A.Falconieri
O bellissimi capelli (1616)

G. Salvatore (1611 – 1688)
Durezze e ligature
A.Mayone
Toccata Terza (1603)

A.Mayone
Partite sopra Fidele (1603A.Falconieri
Passacaglia

Popis

Myšlenka vytvořit program, v němž by se potkaly cembalo a harfa, vznikla loňského léta ve Znojmě. Tady jsme se s Kateřinou poprvé potkaly a přestože jsme se tu obě podílely na provedení Monteverdiho Combattimenta , vznikl tento nápad z okouzlení jednou z Trabaciho toccat , kterou Kateřina božsky hrála v rámci tohoto projektu. Tóny její harfy v akustice malého kostelíku mě povznášely při každém provedení . A zatoužila jsem po společném muzicírování…
M.Knoblochová

Trabaci a Mayone to byla láska na první dotek! Zprvu nečekaná při pohledu na zaprášené svazky ve veronské knihovně, poté obohacující a radostiplná a s blížícím se absolventským koncertem ryze karnální (s odřenými prsty od strun v prostřední řadě)… Vždyť tito pánové byli úplně první, kteří vydali skladby věnované explicitně trojřadé barokní harfě!Už dlouho jsem si přála zahrát si tento repertoár ve spojení se sesterským nástrojem, cembalo je vlastně taková položená harfa s klávesami navíc ,a díky setkání s Monikou se nám toto společné přání konečně splní . Neapol se svými paláci a chrámy přála provozování hudby světské i duchovní, pobývali zde virtuos Gian Leonardo dell´Arpa, zřejmě zakladatel celé neapolské harfové školy (mezi jeho žáky patřila např. vynikající zpěvačka a hráčka na harfu Adriana Basile nebo Lucrezia Urbani - možná první interpretka harfového partu v Monteverdiho Orfeovi ), Giovanni de Macque, Giovanni Maria Trabaci, harfisté Ascanio Mayone a Domenico Gallo, Carlo Gesualdo da Venosa, Scipione Stella, il Dentice a mnozí další. Do programu jsme zařadili i neapolského loutnistu Andrea Falconieriho, harfisté si pro nedostatek vlastního původního repertoáru, rádi půjčují skladby od kolegů varhaníků, cembalistů, theorbistů a loutnistů. Giovanni Salvatore byl neapolský varhaník, který navázal na hudební tradici Trabaciho a Frescobaldiho a stal se pravděpodobným učitelem Alessandra Scarlattiho, dalšího významného skladatele spojeného s Neapolí. Společný program jsme propojily i dvěma písněmi od Girolama Montesarda ze sbírky s poetickým názvem Radostné dny v Neapoli (I lieti giorni di Napoli…arie per cantare alla Tiorba, Gravecimbalo, Arpa doppia & altri strumenti , 1612).
K. Ghannudi


Vytvořeno: 26. 8. 2019
Poslední aktualizace: 9. 9. 2019 19:11